Przypomnienie zasad tworzenia poprawnego schematu bazy danych. Zwrócenie uwagi na pewne powtarzające się aspekty tworzenia schematów jak:
klasyfikacje, kategorie, hierarchie,
uwzględnienie zmienności w czasie,
generalizacja, agregacja - powiązanie z modelem obiektowym (np. narzędzie Object Domain), możliwość wyjścia poza I postać normalną.
Zalecane podręczniki to:
Lech Banachowski, Bazy danych Tworzenie aplikacji, PLJ, 1998.
Richard Barker, CASE*Method Modelowanie związków encji, WNT, 1996 (w szczególności rozdział 8 jeśli chodzi o zadanie 3).
Paul Beynon-Davies, Systemy baz danych, WNT 1998.
J.D.Ullman, J.Widom, A first course in database systems, Prentice Hall 1997, WNT 1999.
Zadania
Opracuj schemat bazy danych dla biblioteki.
Opracuj schemat bazy danych wystawiania faktur (klienci, zamówienia, towary).
Opracuj schemat bazy danych dla organizacji o skomplikowanej strukturze obejmujący jednostki organizacyjne, pracowników, klasyfikację produktów, planowanie i kontrola użycia zasobów.
Opracuj schemat bazy danych dla PJWST zawierający informacje o studentach, zajęciach, prowadzących zajęcia, stopniach zaliczeń/egzaminów, salach i godzinach odbywanych zajęć. W bazie danych powinno być możliwe wykonywanie następujących zadań:
Wyświetl tygodniowy plan zajęć dla studenta.
Wyświetl tygodniowy plan zajęć dla pracownika.
Wyświetl wszystkie stopnie z zaliczeń/egzaminów uzyskane przez studenta/absolwenta (w czasie dotychczasowych studiów, w ostatnim roku).
Mając dane nazwisko i imię sprawdzić czy osoba o takim nazwisku i imieniu studiuje bądź studiowała w PJWSTK, kiedy została przyjęta itp.
Opracuj schemat bazy danych dla komunikacji autobusowej w Warszawie zawierający informacje o liniach autobusowych, przystankach i godzinach odjazdu z nich autobusów . W bazie danych powinno być możliwe wykonywanie następujących zadań:
dla danego przystanku podać jakie linie autobusowe zatrzymują się na tym przystanku i dla każdej z tych linii – czasy odjazdów;
dla danej linii autobu
sowej, na jakich przystankach zatrzymują się autobusy tej linii i jakie są czasy odjazdu z tych przystanków.
Zastanów się nad bazą danych, którą chciałbyś rozwijać w tym semestrze.